10 veel gemaakte nieuwsbrief fouten


10 veel gemaakte nieuwsbrief fouten

Stuur je je klanten regelmatig een nieuwsbrief? Zorg dan dat je niet per ongeluk een van deze veelgemaakte fouten maakt. Anders heb je wellicht een groot aantal e-mailadressen, maar weinig mensen die je mails ook echt lezen..

  1. Geen aantrekkelijk onderwerp of titel. Noem je nieuwsbrief niet ‘Nieuwsbrief december’. Zorg dat het onderwerp aantrekkelijk is, nieuwsgierig maakt en mensen verleidt de mail ook echt te openen. De meeste nieuwsbrieven worden niet geopend, je kop moet dus de nieuwsgierigheid prikkelen. Voorbeelden van woorden die dat doen zijn: ‘het geheim van, onmisbare tips, dit weet je vast niet’ etc.
  2. Hele artikelen. Plaats maar een stukje van je artikel of blog in de nieuwsbrief, met een link naar waar de rest van de blog te lezen is. Of alleen een teaser, die mensen verleidt je hele artikel op je website te lezen. Op je website attendeer je mensen op je producten. Hoe vaker mensen op je website komen, hoe beter. Een nieuwsbrief is een manier om mensen naar je website te lokken.
  3. Te lange nieuwsbrieven. Maak je nieuwsbrief niet te lang. Mensen haken vaak af na het eerste stuk, kort maar krachtig is het best.
  4. Begin niet met product informatie. Je nieuwsbrief is geen reclame folder. Begin met iets dat voor je klanten echt interessant is. Als je elke nieuwsbrief begint met interessante informatie, heb je grote kans dat ze je nieuwsbrieven blijven lezen. Na de interessante informatie mag je mensen attenderen op één product of event, liever niet meer dan een.
  5. Te grote (zware) of te veel plaatjes. Veel mensen lezen hun mail op hun mobiel, van plaatjes wordt de nieuwsbrief zwaar. Veel mensen hebben plaatjes in hun e-mail uit staan, dan hebben plaatjes geen zin. De informatie moet zo interessant zijn, dat mensen het willen lezen, ook zonder mooie plaatjes.
  6. Geen duidelijke uitnodiging. Eindig je tekst met een duidelijke uitnodiging, zodat de klant geprikkeld wordt om iets te doen. Bijvoorbeeld: ‘Klik hier voor een gratis kennismakingsgesprek’, of ‘download de handleiding hier’. Als je dat niet doet, dan klikt de lezer de nieuwsbrief gewoon weer dicht, verwacht niet dat ze uit zichzelf naar je website gaan.
  7. Gebruik geen kolommen. Veel nieuwsbrief providers bieden templates met een rechter of linker kolom aan. Dit maakt de nieuwsbrief drukker. Probeer niet stiekem in een zijkolom reclame te maken voor je producten of events. Dat ziet er uit als reclame banners en zorgt ervoor dat je nieuwsbrief gaat lijken op een reclame folder.
  8.  De tekst ‘Meld je aan voor mijn nieuwsbrief’ op de website. Als je dat hebt staan weet je waarschijnlijk al dat heel weinig mensen dit doen. Om mensen op je e-mail lijst te krijgen moet je ze iets meer prikkelen. Je kunt hiervoor een pop-up gebruiken, die na een paar seconden opent. Licht irritant, maar zeker succesvoller. Vraag mensen liever iets als: ‘Ontvang 1x per maand mijn gratis tips per e-mail’.
  9. Bedrijfsnieuws. We noemen het een nieuwsbrief, maar eigenlijk is het geen nieuwsbrief. Het is een e-mail service waarmee je je klanten relevante of inspirerende informatie geeft, zodat ze zich met je verbonden voelen. Nieuws over je bedrijf, zoals op welke beurs je stond, is voor je klant zelden interessant. Leuk voor social media, niet zozeer voor je nieuwsbrief. Als je er toch iets over wilt zeggen, doe het dan heel kort en onderaan.
  10. Afmelden voor de nieuwsbrief zit verstopt. Heel irritant als je moet zoeken hoe je je af moet melden. Als je ervoor zorgt dat een ontvanger meteen ziet hoe hij dat kan doen, creëer je daarmee goodwill. Maak een afmeld link duidelijk zichtbaar, helemaal onderaan je nieuwsbrief.

Nog een laatste tip:

Waarschijnlijk ontvang je zelf ook veel nieuwsbrieven. Bekijk ze eens kritisch, en vraag je af welke je zelf leest, en welke niet. Waar komt dat door? Wat vind je zelf interessant? Als iets bij jezelf niet werkt, werkt het bij je klanten waarschijnlijk ook niet.