Waar schrijf je over op je website?


Waar schrijf je over op je website?

Dit artikel gaat over een van de grootste vergissingen die ik op websites tegenkom. Het is een heel logische vergissing, want jij bent vol van wat je aanbiedt, dus jij wilt zeggen: ‘Ik heb een geweldig product (of training, of cursus), het is hiervan gemaakt, het kan dit allemaal, zo werkt het, het is een fantastische nieuwe techniek etc.’ Maar…

Je bezoeker is helemaal niet geïnteresseerd in jou of jouw product.

Die denkt bij jouw verhaal voornamelijk: ‘Leuk voor jou, maar wat heeft dat met mij te maken?’. Als je niet begint met schrijven over je bezoeker en het probleem waar hij of zij mee zit, dan vraag je een hoop moeite van je bezoeker. Hij moet dan namelijk zelf gaan proberen zich voor te stellen hoe jouw product hem kan helpen. Je maakt het hem veel makkelijker door te zeggen:

‘Luister, als je dit probleem hebt, dan heb ik daarvoor de oplossing’

Nu zal een bezoeker denken: Ah, dat is precies het probleem dat ik heb. Deze persoon begrijpt mij. En hij heeft er ook nog een oplossing voor.’

Vertrouwen opbouwen

Je website heeft eigenlijk maar een grote functie: je website moet je bezoekers zoveel vertrouwen geven, dat ze een product van je willen afnemen.

Om vertrouwen op te bouwen moet je ervoor zorgen dat je bezoeker zichzelf herkent in de teksten en de sfeer van de website.

Meer specifiek betekent dit

  • Zo’n 50% van de teksten op je website gaan direct over je bezoeker. Je schrijft over zijn of haar problemen, situaties, vragen en voorbeelden die precies passen bij je bezoeker, op een manier zoals hij ook over zichzelf zou praten. Bij al deze dingen denkt je bezoeker: ‘dat ken ik, dat heb ik ook, dat zoek ik ook’.
  • Elke pagina op je website begint met een tekst die over je bezoeker gaat. Pas daarna schrijf je iets over jezelf of je product en hoe jij kan helpen.
  • De sfeer, vormgeving, foto’s passen bij wat je bezoeker verwacht.

Er zijn nog een paar manieren om met je website vertrouwen op te bouwen:

  • De website ziet er degelijk, overzichtelijk en professioneel uit.
  • Je hebt een goede pagina waarin je iets vertelt over jezelf, met een professionele foto van jezelf, waarin duidelijk wordt dat je veel ervaring hebt op dit gebied, dat je een expert bent.
  • Er staan ervaringen van anderen, recensies of aanbevelingen op je website.
  • Er staat iets over je  technieken of methodes. Let op: schrijf hier niet teveel, het gaat erom je bezoeker precies zoveel te vertellen dat je vertrouwen en nieuwsgierigheid wekt, en niet meer dan dat. Pas op dat je een bezoeker niet verwart of verveelt.
  • (Blog) Artikelen of video’s met relevante informatie, waar je bezoeker direct iets aan heeft, waardoor je bezoeker kan denken: “ah, deze persoon heeft hier veel over geschreven / gesproken, dus hij of zij weet er echt veel vanaf.”

Tot Slot

In sommige spirituele kringen is het ‘not done’ om over problemen te schrijven, met het idee dat je problemen zou aantrekken of groter maken door erover te schrijven. Als je tot zo’n stroming behoort, dan zou ik het volgende uitproberen: Schrijf een tekst op jouw manier en schrijf een tekst zoals ik hierboven beschreven heb. Laat het je klanten lezen en vraag ze welke tekst ze meer aanspreekt.

Meer lezen over website teksten?

Lees ook mijn artikel
17 Tips voor het schrijven van teksten voor websites >