Hoe maak je een goede briefing voor een ontwerper?


Hoe maak je een goede briefing voor een ontwerper?

Als je een website, folder, of huisstijl wilt laten maken moet je een ontwerper vertellen wat je precies wilt. Dat heet een briefing. Het is belangrijk om een goede en uitgebreide briefing te maken, zodat je straks precies krijgt wat je nodig hebt. Maar hoe maak je een goede briefing?

Wie zegt dat jouw idee van roze ook de mijne is?

Als ik samen met een klant een briefing maak kijk ik naar het volgende:

  1. Het doel van de website, folder, etc.
    Bijvoorbeeld: er komt een website om handgemaakte, vilten kleden te verkopen. Het doel van de website is om potentiële koper te verleiden tot aankoop, maar ook om tijdschriften en winkels te overtuigen de kleden in hun tijdschrift of collectie op te nemen
  2. De doelgroep
    In dit voorbeeld is de eerste doelgroep de potentiële kopers. Maar wat zijn dat voor mensen? Hoe specifieker je deze mensen kunt omschrijven hoe beter. Bijvoorbeeld: het zijn voornamelijk vrouwen, HBO+ met een bovenmodaal inkomen en een liefde voor styling en interieur, die ook regelmatig de VTwonen of andere woontijdschriften lezen. Daarnaast zijn er hier nog twee doelgroepen: de redacteuren van de tijdschriften en de winkel eigenaren.
  3. Kernwoorden die de sfeer uitdrukken van het product en aansluiten bij de doelgroep (en). Bijvoorbeeld: vrouwelijk, zacht, sierlijk, stijlvol, natuurlijk, handgemaakt
  4. Voorbeelden van andere websites, folders, foto’s, etc die de sfeer weergeven die het ontwerp moet krijgen.
  5. Voorbeelden van concurrenten, hun websites, folders etc.
  6. Kleur is een van de belangrijkste sfeerbepalende onderdeel van een ontwerp. Wat voor kleuren je mooi vindt is erg subjectief. Blauw betekent voor iedereen iets anders, daarom bekijk ik kleuren altijd met een voorbeeld. Wil je KLM blauw of Belasting-blauw? Weet je niet welke kleur je zou willen? Vraag de ontwerper om samen naar wat voorbeelden te kijken, of met ideeën te komen, waaruit je kunt kiezen. Maar bepaal wel de kleur voordat de ontwerper aan zijn ontwerp begint.

Maak na het gesprek met je ontwerper een debriefing

Het is goed om alle conclusies nog eens duidelijk op papier of in een email te zetten. Dit heet een debriefing. De ontwerper kan dit doen, om aan te geven dat hij je goed begrepen heeft, maar je kunt het ook zelf doen. Zo’n debriefing kan heel handig zijn in het geval dat een ontwerper met een voorstel komt dat tegenvalt, of niet past bij wat je verwachtte. In zo’n geval kun je samen nog eens naar deze debriefing kijken om te zien wat je hebt afgesproken en of de ontwerper alle uitgangspunten wel goed heeft overgenomen.

+ There are no comments

Add yours