Gevonden worden in Google


Gevonden worden in Google

Als je een website hebt, dan is het ook wel fijn om gevonden te worden in zoekmachines, zoals Google. Grote bedrijven hebben speciale mensen in dienst om ervoor te zorgen dat ze hoog komen in de zoekresultaten. Het is, met andere woorden, helaas niet meer zo eenvoudig. Er spelen veel factoren mee, zoals bijvoorbeeld hoeveel concurrenten je hebt, die op dezelfde zoekwoorden gevonden willen worden, en hoe je website in elkaar zit. Gelukkig kun je een aantal dingen doen. Het geeft geen garantie, want als alle concurrerende websites hetzelfde doen, kom je weer allemaal even hoog uit, maar waarschijnlijk helpt het.

Eerst hoe het werkt

Zoekmachines geven je website een aantal punten op bepaalde zoekwoorden en beoordelen hiermee of ze je website belangrijk vinden. Belangrijke websites komen hoger op de lijst. Zoekmachines vertellen je niet precies hoe ze je scoren, maar ze zeggen wel wat ze belangrijk vinden.

Zoekmachines kijken o.a. naar:

  • Hoe lang bestaat je website al?
  • Hoeveel bezoekers heeft je website nu? (veel bezochte websites komen hoger)
  • Hoe vaak staat er nieuwe informatie op de website? (websites met regelmatig nieuwe informatie scoren hoger)
  • Is de website technisch up to date? (websites met verouderde codes scoren lager)
  • Hoeveel andere websites verwijzen naar jouw website, binnen hetzelfde thema? (websites waar veel naar verwezen wordt, scoren hoger)
  • Is de website beveiligd, heeft het een SSL certificaat? (onbeveiligde websites scoren lager)
  • Adverteer je zelf op google, maak je bijvoorbeeld gebruik van adwords? (klanten van google scoren hoger)
  • Is je website snel? (trage websites scoren lager)
  • Zijn je teksten relevant t.o.v. je zoekwoorden? (relevante teksten scoren hoger, zie uitleg hieronder)

 

Wat kun je doen?

Eerst zorg je ervoor dat je website technisch in orde is, qua code, snelheid, en beveiliging. Daarna kun je je teksten zo aanpassen dat je beter gevonden wordt. Je begint hiervoor met het bepalen van je zoekwoorden.

  • Bepaal de belangrijkste zoekwoorden waarop je denkt dat je klanten je zullen zoeken. Zorg ervoor dat dit er niet teveel zijn, bijvoorbeeld 4 woorden. (ik ken grote websites die iemand fulltime in dienst hebben voor de zoekmachineoptimalisatie op één zoekwoord, dus een zoekwoord kan genoeg zijn). Als je bijvoorbeeld een acupunctuur praktijk hebt, dan is het waarschijnlijk dat mensen je zullen zoeken op een combinatie van de woorden acupunctuur en hun woonplaats, dus bijvoorbeeld ‘Acupunctuur Bussum’. Dit zijn dan je belangrijkste zoekwoorden. Wellicht wil je ook de omgeving van Bussum erbij hebben, omdat mensen uit de omgeving ook komen. Dan neem je bijvoorbeeld Hilversum en Huizen er ook bij. Misschien is er nog iets, waarvan je denkt dat mensen erop kunnen zoeken, zoals bijvoorbeeld pijnloos, dan neem je dat ook. Je hebt nu de woorden ‘Acupunctuur, Bussum, Hilversum, Huizen en Pijnloos’
    Let op: Zie dat de zoekwoorden anders zijn dan de woorden die je wellicht zelf zou gebruiken om je praktijk te omschrijven, zoals bijvoorbeeld ‘effectief, professioneel, vriendelijk ’ of wat nog meer. Dit zijn woorden die mensen normaal gesproken niet gebruiken om mee te zoeken. Denk goed na wat je zelf zou intypen als je bijvoorbeeld een acupuncturist zou zoeken. Zoekwoorden zijn meestal heel simpel en praktisch.
  • Nu kun je je website kritisch bekijken op deze zoekwoorden, dit zijn de woorden waarop je wilt scoren. Om te scoren zorg je er bijvoorbeeld voor dat de woorden in de naam van de website zitten ‘www.acupunctuurbussum.nl’, of in de titel van de pagina’s. Je zorgt ervoor dat deze woorden aan het begin van de pagina in de tekst gebruikt worden, en in de kopjes op de pagina. Maar gebruik de woorden wel met mate. Het moet niet onnatuurlijk overkomen, teksten moeten wel natuurlijk blijven. Als Google doorheeft dat je de naam alleen gebruikt voor de zoekresultaten, en dat het inhoudelijk niet meer klopt, krijg je strafpunten.
  • Elke pagina heeft een korte beschrijving, die je in Google in het overzicht te zien krijgt, een zogenaamde ‘metadescription’. Zorg ervoor dat je deze description invult per pagina, en dat je belangrijke zoekwoorden hierin terug komen. Gebruik hierin alleen de woorden die ook op de pagina voorkomen.
  • Je kunt ook extra pagina’s aanmaken, die niet in het menu van je website staan, maar die alleen via de zoekmachines te vinden zijn. Je maakt bijvoorbeeld een extra pagina die heet ‘Acupunctuur in Bussum’. Op deze pagina zet je gewone informatie over acupunctuur, maar ook in de titels en de koppen zinnen als ‘Op zoek naar acupunctuur in Bussum?’ Zodat je zoekwoorden gedekt zijn. Zo kun je ook een pagina maken voor Huizen en Hilversum. Pas wel op: als je meerdere pagina’s met ongeveer dezelfde teksten hebt, kun je weer strafpunten van Google krijgen.
  • Zorg ervoor dat de URL, het webadres van een pagina, klopt met de zoekwoorden. Dus dat een Url van zo’n pagina bijv is www.jouwdomeinnaam.nl/acupunctuur-in-bussum

Begin een blog / nieuwsberichten

Als er regelmatig iets nieuws op de website te lezen valt, krijg je meer punten. Dat hoeft niet elke week. Een paar keer per jaar, bijvoorbeeld elk kwartaal, kan al helpen. Lange blog artikelen krijgen meer punten dan korte artikelen, maar ook hier geldt: het moet wel kloppen. Beter een kort artikel met relevante informatie, dan een lang artikel met tekst die er bij is gesleept voor de zoekwoorden.

Maak specifieke pagina’s over een bepaalde vraag

Als een blog je teveel werk is, kun je ook een paar pagina’s schrijven rond een aantal zoekwoorden waarvan je denkt dat mensen ze zullen gebruiken. Meestal zijn dat algemene vragen die mensen hebben (en die je klanten je vaak stellen).  In het voorbeeld voor acupunctuur zou je bijvoorbeeld een algemene pagina kunnen maken over:

  • Doet acupunctuur pijn?
  • Helpt acupunctuur tegen migraine?
  • Alles over acupunctuur en bevallen

Of andere vragen waarvan je denkt dat mensen ze googlen. Als je deze vraag vervolgens in de pagina titel, in de url en in de kop van de tekst laat terugkomen, dan krijg je punten op deze zoekwoorden.

Zoek websites die naar je kunnen linken

Wellicht zijn er collega’s sites die naar jouw site willen linken, wellicht kunnen jullie naar elkaar linken. Er zijn voor bijna elke beroepsgroep ook overzichtswebsites te vinden, waar je, soms voor een klein bedrag, op getoond kunt worden. Soms zijn ze gratis. Je vindt deze overzichtswebsites door zelf te zoeken op je zoekwoorden. Als deze sites naar jou verwijzen, krijgt jouw website punten. Bovendien hebben deze sites vaak veel bezoekers, en kun je ook rechtstreeks van deze sites bezoekers krijgen.

Trefwoorden

Vroeger kon je aan een webpagina ook bepaalde trefwoorden meegeven, waar je op gevonden kon worden, de zogenaamde keywords. Google geeft al een aantal jaar aan hier niet meer naar te kijken, het invullen van keywords voor je website heeft dus niet meer zoveel zin.